Česko se na úroveň Německa dostane nejdříve až v roce 2100, ale pouze v případě, že masivně zvýší investice do vzdělávání.

Na úroveň HDP sousedního Německa by se Česko mohlo dostat nejdříve až v roce 2100, ale jen pokud bude český stát výrazně investovat do učitelské práce. V případě, že budou investice nízké, ČR bude i nadále za Němci zaostávat. 

Vyplynulo to ze studie Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) při akademickém pracovišti CERGE-EI.

„Naše simulace ukazují, že kdyby se nám podařilo zvyšovat kvalitu všech učitelů a kdyby se navíc dařilo dostávat do škol kvalitní, nové, mladé učitele, tak by se nám podařilo dosáhnout HDP Německa, na hlavu samozřejmě, někdy v horizontu 80, 100 let. To je ale optimistická varianta,“ uvedl spoluautor studie Daniel Münich pro ČT.

Česko by podle něj mělo rychle navýšit výdaje na školství o čtvrtinu až třetinu toho, co dává v současnosti. Peníze sice nezachrání vše, ale bez investic budou podle něj jakékoli další snahy o strukturální změny v českém školství a zvyšování kvality učitelů zbytečné.

ČR patří dlouhodobě k zemím, které dávají na školství nejnižší podíl hrubého domácího produktu. Podle údajů Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) činil v roce 2015 podíl výdajů na základní a střední školy v ČR 2,4 procenta HDP.

Mezi třicítkou zemí OECD tak Česko bylo na předposledním místě před Litvou. Na prvním bylo Norsko, které na školství dává 4,5 procenta HDP. Průměr všech zemí OECD činí 3,2 procenta HDP, uvedla ČT.

Pokud by Česko chtělo dosáhnout aspoň na průměr OECD, muselo by podle studie IDEA navýšit roční výdaje na školství o zhruba 50 miliard korun.

V případě, že by se chtělo dotáhnout na země v čele tabulky, které investují zhruba čtyři procenta HDP, tak by muselo ročně dávat o 85 miliard korun více. Plánované výdaje ministerstva školství na letošní rok činí zhruba 205 miliard korun.

(pel)