Evropská unie (EU) rozhodla o snížení emisí oxidů uhličitého u autobusů a nákladních automobilů. Do roku 2030 mají klesnout o 30 procent. Omezení mají pomoci Unii splnit cíle snížení emisí skleníkových plynů v rámci pařížské dohody o klimatu v období let 1990 až 2030 o nejméně 40 procent.
Nařízení předběžně schválil Evropský parlament a Rada EU, v následujících měsících ho musí schválit ještě formálně. Poté bude předpis zveřejněn v úředním věstníku EU a okamžitě vstoupí v platnost.
V současné době nemá Unie limity na emise u těžkých nákladních vozů, na rozdíl od jiných zemí jako USA, Čína, Japonsko či Kanada.
Nákladní vozy se na emisích souvisejících s dopravou v Evropské unii podílejí téměř čtvrtinou. Celkově však doprava znečišťuje životní prostředí z globálního hlediska méně než například uhelné elektrárny.
Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) lobbovalo za mírnější snížení cíle emisí pro nákladní vozy. Podle sdružení je možnost elektrifikace u nákladních vozů mnohem nižší než u osobních, zvláště v případě dálkového tranzitu. ACEA také upozornila na současnou nedostatečnou infrastrukturu.
(pel)