Prodej nových aut v EU v prvním měsíci roku 2019 klesl o 4,6 procenta. Pokles prodejů je přičítán pomalejšímu ekonomickému růstu i vlivu brexitu. Méně automobilů prodala i mladoboleslavská Škoda Auto.
Počet registrací nových osobních automobilů v Evropské unii klesl v lednu letošního roku o 4,6 procenta na zhruba 1,2 milionu vozů. Poptávka se snížila téměř ve všech zemích, včetně pěti největších trhů.
Lednový prodej je i přesto druhý nejvyšší pro tento měsíc od roku 2009. Vyplynulo to z údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Pokles prodejů je přičítán pomalejšímu ekonomickému růstu v eurozóně a nervozitě spotřebitelů v souvislosti s odchodem Británie z EU.
Z největších trhů se prodej ve Španělsku snížil o osm procent a v Itálii o 7,5 procenta. V Británii, Německu a Francii byl pokles prodeje nižší, pohyboval se v rozmezí od 1,6 procenta po 1,1 procenta.
Jedničkou na evropském trhu zůstává německá skupina Volkswagen s podílem na trhu 24,1 procenta. Prodej skupiny, které patří i česká Škoda Auto, však klesl o 6,5 procenta, z toho prodej Škody o 5,1 procenta.
Odbyt automobilky Fiat Chrysler se snížil o 14,9 procenta a Fordu o 6,6 procenta.
Prodej aut v EU klesá od září, kdy se v EU mohou prodávat pouze auta, která prošla novou metodikou měření emisí a spotřeby automobilů WLTP. Automobilky tak musely zastavit dodávky některých modelů, které ještě nestačily nově certifikovat, upozornila agentura Reuters.
Prodej aut Škodovky se v lednu propadl, nejhůř skončil Superb
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala svým zákazníkům na celém světě v lednu 102.600 vozů. Je to meziročně o 1,1 procenta méně, loňský leden byl ale rekordní v historii celé firmy.
Dodávky letos klesly u všech modelů s výjimkou SUV Karoq a malého vozu Citigo. V České republice klesly dodávky o 19,7 procenta na 6900 vozů. Důvodem poklesu globálních dodávek je především pokles celkového trhu s osobními automobily v Číně a ve střední Evropě.
Nejprodávanějším modelem značky byla v lednu Octavia, kterých automobilka v lednu dodala 32.000, meziročně ale o 10,4 procenta méně.
Největší propad prodejů zaznamenal model Superb, meziročně o 23,8 procenta. Vzrostly naopak dodávky SUV Karoq, a to o 206,5 procenta, rostlo také Citigo, ve srovnání s loňským lednem o 3,9 procenta.
Ve střední Evropě dodala Škoda zákazníkům 16.500 vozů, meziročně o 11,6 procenta méně. Vývoj lednových dodávek zákazníkům podle firmy odráží současný celkový pokles trhu s osobními vozy v tomto regionu.
Ve východní Evropě bez Ruska vzrostly v lednu dodávky zákazníkům o 9,2 procenta na 3000 vozů, v Rusku vzrostly dodávky aut Škoda o 23 procent na 5500 vozů.
V rekordním lednu 2018 automobilka dodala celosvětově 103.800 vozů, což bylo meziročně o 10,7 procenta více. Dvojciferný procentuální růst v loňském prvním měsíci zaznamenaly prodeje v západní, střední i východní Evropě bez Ruska.
Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství. Na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává víc než 35.000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích. (sfr)