Většina aut s centrálním odemykáním se dá snadno ukrást díky jednoduchému dálkovému napojení na elektronický klíč, který má majitel vozu doma. Odolají jen automobily značek Jaguár a Land Rover. Prokázal to test ADAC, ve kterém se z 237 modelů aut s dálkovým ovládáním zámku dalo 230 z nich snadno ukrást.
Auta s centrálním odemykáním zámku lze snadno ukrást pomocí jednoduchého elektronického vybavení, které je dostupné v e-shopech.
Podle zjištění německé autoklubu ADAC zlodějům stačí jednoduchý zesilovač rádiového signálu. Není nutné, aby zloději dešifrovali komunikaci mezi klíčem dálkového ovládání a autem. Pouze zesílí signál z klíče, který má majitel vozu u sebe doma.
Zabezpečení auta se pak domnívá, že klíč je blízko a umožní zloději nastoupit a dokonce i nastartovat. Motor pak běží do doby, než dojde benzín nebo dokud jej zloděj nevypne.
Což není velkou překážkou, protože většina zlodějů odváží vůz po krádeži do zahraničí do specializované dílny, kde už zabezpečení auta přeprogramují na nový dálkově ovládaný klíč.
V testu ADAC nevyhovělo 230 modelů aut z 237 testovaných. Modelů Škodovek bylo testováno celkem devět a všechny pokusu o krádež podlehly. (Úplný seznam testovaných modelů si můžete prohlédnout zde.)
Test ukázal, že pouze vozy Jaguar a Land Rover (a to ještě ne všechny testované modely těchto značek) jsou proti tomuto jednoduchému útoku zcela odolné, protože používají modernější systém zabezpečení – tzv. ultra-wide-band (UWB) technologii dálkového ovládání klíče, která dokáže velmi přesně rozeznat jaká je skutečná vzdálenost mezi klíčem a autem.
Jako možné řešení ADAC nedoporučuje balit klíč centrálního odemykání doma do alobalu nebo do jiné kovové fólie. Jednak izolace není dokonalá. A pak většina dálkových ovládání má na přívěsku i jiné klíče, které kovovou fólii po pár zabaleních protrhnou.
Poněkud lepší, ale ne také zcela spolehlivý pokus o vytvoření Faradayovy klece blokující elektromagnetický signál je umístit klíče od auta do kovové plechovky.
Nicméně ADAC své doporučení uzavírá s tím, že jedinou jistotou je deaktivace dálkového ovládání auta. Další krok je pak na výrobcích aut aby přešli na pokročilejší technologii zabezpečení. (mar)