Facebook po léta zpřístupňoval osobní data uživatelů v mnohem větším rozsahu, než o jakém tato největší sociální síť dosud informovala veřejnost. Údaje ze zvláštních dohod s předními technologickými společnostmi o zpřístupnění osobních dat uživatelů a další dokumenty z interního systému Facebooku publikoval deník The New York Times.
Záznamy z roku 2017 pocházejí z databáze pro sledování obchodní spolupráce a dávají tak zatím nejúplnější přehled o tom, jak Facebook obchoduje osobní data svých uživatelů.
Vše je součástí snahy sociální sítě s 2,2 miliardami uživatelů o co nejrychlejší růst výnosů z reklamy. Za účelem dosažení tohoto cíle Facebook poskytl inzerentům osobní data svých uživatelů, aby nabídky firem mohly být co nejatraktivnější a co nejlépe našly své zákazníky.
Některá odhalení jsou skutečně zarážející a vzbuzují důvodné otázky, zda existuje vůbec nějaká etická hranice, za kterou není Facebook v touze co největším zisku ochoten zajít.
Největší sociální síť světa tak například dala společnostem Netfllix a Spotify oprávnění k čtení privátních zpráv uživatelů. Dále umožnila Microsoftu získat seznamy všech přátel daného uživatele bez jeho souhlasu.
Podobně Amazon měl možnost získat kontakty, včetně skutečných jmen uživatelů přes jejich přátele a Yahoo sledoval streamovaná videa přátel.
Jedná se o další ránu důvěryhodnosti Facebooku, který těžce utrpěl skandálem kolem společností Cambridge Analytica. V reakci na tento skandál zakladatel a ředitel Facebooku Mark Zuckerberg ujišťoval na všechny strany, že další narušení důvěryhodnosti společnosti se již nebude opakovat.
Jak je vidět přes všechna Zuckerbergova prohlášení, uživatelská data zveřejněná na Facebooku nejsou pod kontrolou jejich majitelů, ale naopak jsou tajně zpřístupňována těm, kdo jsou ochotni za ně zaplatit.
Data z interního systému Facebooku ukazují, že přístup k osobním datům uživatelů mělo v nějaké formě více než 150 firem. Ukazují také, že tyto přístupy byly u stovek milionů profilů firmami využity.
Zdá se, že některé z těchto dohod umožňující přístup k osobním údajům jsou stále živé.
Facebook reagoval prohlášením, že žádná z dohod s firmami na využití osobních dat neporušila právo uživatelů na soukromí ani nařízení Federální obchodní komise (FTC). A že všechny firmy osobní data uživatelů zpracovaly správně, bez toho aniž by je zneužily.
Stanovisko Facebooku se nezdá být přijímáno s pochopením. Americká televize CNBC hovoří o pravděpodobném porušení dohody s FTC a hrozbě mnohamilionové pokuty.
Jistým paradoxem v odhaleních reportérů The New York Times je, že jednou ze společností, která měla přístup k osobním datům uživatelů Facobooku byly i noviny The New York Times (NYT). Aplikace TimesPeople umožňovala do roku 2011 čtenářům novin doporučovat články svým přátelům na Facebooku.
Přístup k seznamům přátel ale zůstal pro NYT zachován až do roku 2017. Mluvčí NYT uvedl, že o zachování tohoto přístupu ani nevěděli a nijak ho nevyužívali. Otázkou pak zůstává, co je horší, jestli vědomý prodej osobních dat uživatelů nebo chaos, který data zpřístupňuje i těm, kteří za ně už dávnou neplatí. (mar)