Čeští občané mají problémy s vyhodnocováním informací z médií. Tvrdí to průzkum agentury STEM/MARK pro Českou televizi. V průměru dosáhli obyvatelé Česka ve znalostech o médiích a v přístupu k informacím 39 bodů z možných 100. Nejhůře jsou na tom senioři, lidé bez maturity a nezaměstnaní.
Agentura v dotazech zkoumala, jaké jsou znalosti a dovednosti lidí v šesti různých oblastech, které se týkají médií. Zjišťovala, jak umí čeští občané ovládat moderní technologie, tedy třeba vyhledat článek na internetu, zda znají vlastníky médií, umí poznat různé formy mediálních zpráv, zda dokážou pochopit obsah sdělení a podílí se i sami na šíření informací.
Z průzkumu vyplynulo, že lidé sice většinou umí zacházet s technickými vymoženostmi a ovládat internet, ale často neví, kdo vlastní jaká média. Zatímco v otázkách na techniku získali respondenti v průměru 67 bodů ze 100, v problematice vlastnictví médií odpověděli správně na 28 procent dotazů.
Nízká je i schopnost lidí vyhodnotit mediální sdělení, ve které dotazování dosáhli 35 bodů ze 100.
Sociologická data naznačují, že nejlépe jsou na tom s mediální gramotností vysokoškolsky vzdělaní muži ve věku mezi 30 a 40 lety.
Naopak nízkou mediální gramotnost mají zejména ženy ve věku nad 60 let, lidé se vzděláním bez maturity a nezaměstnaní. Často jde o diváky TV Nova či televize Barrandov a čtenáře Blesku. Ostatní média tito lidé většinou nesledují. Mezi seniory má nízkou gramotnost 36 procent lidí. V případě mladých mezi 15 a 29 lety je to 25 procent, u lidí ve věku 30 až 44 let pak 16 procent.
Přibližně dvě třetiny dotazovaných tvrdily, že se v médiích vyznají dobře. Přesvědčeno o tom bylo i kolem 44 procent lidí s nízkou mediální gramotností. (jaz)