
S příchodem září začaly v Česku platit nové regulace. Končí halogenové žárovky nebo se zpřísnily emisní limity....
S 1. zářím začaly v Česku platit nové regulace. Definitivně tak odzvonilo halogenovým žárovkám, které Brusel zakázal v celé Evropě. Začala také platit nová emisní norma Euro 6c spolu s novou metodou testování WLTP, zpřísní se i kontroly automobilistů.
Konec halogenových žárovek
Halogenové žárovky v Evropě končí. Země Evropské unie je nebudou od prvního září vyrábět ani dovážet. Prodejci se jich budou moci pouze zbavovat ze svých stávajících zásob. Cílem stahování žárovek z trhu je přechod na LED osvětlení.
Podle evropských směrnic patří halogenové lampy do kategorie D, což je energeticky nejméně efektivní druh osvětlení. Proto se členské státy Evropské unie v roce 2009 shodly na tom, že je potřeba tento druh osvětlení postupně stáhnout z oběhu.
Podle původního plánu Evropské komise mělo dojít k finální fázi, tedy zákazu výroby a dovozu halogenových žárovek už prvního září 2016. Komise se ale vzhledem k tehdejší situaci na trhu s LED osvětlením rozhodla posunout termín na letošní rok.
Obchodníci budou tyto žárovky moci prodávat do vyprodání zásob. Poté budou Češi nuceni přejít na žárovky s LED diodou. Například halogeny, kterými jsou vybavena auta, jsou ale ze zákazu vyňaty.
Nové emisní limity
Prvního září začala platit nová emisní norma Euro 6c spolu s novou metodou testování WLTP. Vedle přísnějších emisních limitů změna přináší také povinnost, kdy vozy musí emise i spotřebu splňovat nejen v laboratorních podmínkách, ale i důkladněji v běžném provozu.
Nebude tak už možné zaregistrovat do provozu nové vozidlo, které by nesplňovalo nové limity.
Testy aut budou nyní přitom až dvojnásobně dlouhé. Je jich více, protože se zvlášť posuzují různé kombinace výbav, motorů a převodovek. Navíc doba zpracování na úřadech se rovněž protáhla až o dva týdny.
Měřením navíc musí projít všechny varianty vozu, tedy i auta lišící se rozdílnými pneumatikami. Původně bylo třeba u každého modelu měřit emise a spotřebu pouze u těch variant, které měly jiný motor nebo typ převodovky.
Automobilky požadovaly odložení platnosti nových norem alespoň do roku 2020. Evropské instituce však jejich žádosti odmítly. Hlavní roli přitom hrála aféra „Dieselgate“, ve které se ukázalo, že některá auta vykazují odlišné emisní normy při testech a v provozu.
Slevy v autobusech a ve vlacích
Kromě regulací odstartovaly v Česku další změny. Ve vlacích a linkových autobusech mohou jezdit děti, studenti od 15 do 26 let a senioři od 65 let se 75procentní slevou.
Zatímco České dráhy (ČD) budou tuto slevu počítat ze základního jízdného, soukromí dopravci z aktuální ceny jízdenky pro daný spoj. Cestujícího to tak zpravidla vyjde ještě levněji.
Sleva bude od 1. září v ČR platit na všech vnitrostátních dálkových a regionálních autobusových i železničních linkách, v rámci integrovaných dopravních systémů a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města.
Ve vlacích však slevy bude možné využít pouze ve druhé třídě. Té první se vládní nařízení netýká, a cestující tak za toto pohodlí musí nadále platit plnou cenu.
Bagety se vrací do škol
Sortiment školních bufetů – především na základních školách – se od září rozšíří. Nově totiž začala platit novela tzv. pamlskové vyhlášky. Ta zmírní dosavadní normy na obsah cukru, tuku a soli v potravinách, které se prodávají ve školních bufetech nebo automatech.
Žáci si tak budou moci ve školách koupit například masné výrobky, ochucené tvarohy, sýry nebo nyní zakázané druhy pečiva. Bufety tak budou moci nabízet například bagety.
Novela stále zakazuje prodej potravin, které obsahují sladidla, kofeinové nebo energetické nápoje či například smažené brambůrky. Bufety ve většině případů zmiňované potraviny z nabídky stáhly.
Změnu vyhlášky prosadilo především ministerstvo školství. Podle šéfa úřadu Roberta Plagy z hnutí ANO byla původní varianta příliš přísná.
Pamlsková vyhláška platí taky pro nižší stupně víceletých gymnázií.
(pel)