Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) neudělilo pokutu za opožděnou výstavbu úseku D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem. Šestikilometrový úsek byl přitom oproti původnímu harmonogramu zprovozněn s několikaměsíčním zpožděním, za což by měla být vyměřena sankce v řádu několika desítek milionů korun.

ŘSD však žádnou pokutu dosud neudělilo a zatím se k tomu ani nechystá.

I v některých oficiálních materiálech ŘSD z podzimu 2016 je uveden jako termín předpokládaného zprovoznění úseku Jihlava-Velký Beranov listopad 2017. Tedy o devět měsíců dříve než skutečně zprovozněn byl. Za takto výrazné zpoždění by podle smlouvy měla být firmám vyměřena pokuta kolem 160 milionů (600 tisíc za každý den).

Plánovanému otevření dálnice už na konci loňského roku napovídají i další údaje ve smlouvě se sdružením zhotovitelských firem. V ní se píše, že úsek musí být uveden do provozu 13 měsíců od předání stanoviště, přičemž lhůta se prodlužuje o délku zimní technologické přestávky.

Jelikož staveniště bylo předáno v srpnu 2016 a zimní technologická přestávka je obvykle 3 až 4 měsíce, měla být stavba předána do užívání na konci loňského roku, v krajním případě letos zjara. Konkrétní příčiny, proč byl úsek otevřen až předminulý týden, nikdo nesdělil.

Když se deník Aktuálně.cz o celou věc začal zajímat, ŘSD nejdříve zpochybnilo své vlastní materiály a uvedlo, že údaj o zprovoznění v listopadu 2017 byl chybný. Ústy svého mluvčího odkázalo na jiné dokumenty, v nichž se píše o zprovoznění v červnu 2018.

Nicméně nakonec připustilo, že původní harmonogram s dokončením v loňském roce skutečně počítal. Ke zkrácení prací prý tlačil stavaře sám stát.

Co konkrétně ale tak výrazné zpoždění způsobilo, ovšem nesdělil. Státní investorská organizace prý nyní celý případ posuzuje.

„Není možné zatím vyčíslit přesnou délku zpoždění a z toho plynoucí výše sankcí,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Redakce Aktuálně.cz o vyjádření ke zpoždění stavby a možným finančním postihům ze strany ŘSD požádala i ministra dopravy Dana Ťoka. Ten ale na dotaz vůbec nereagoval.

Pokud by ŘSD pokutu za prodlení vůči stavařům uplatnilo, byl by to na D1 už druhý podobný případ. Státní silničáři nyní vedou soudní spor se sdružením firem OHL ŽS a Alpine Bau, které od dubna 2013 do září 2015 modernizovalo devítikilometrový úsek Lhotka-Velká Bíteš.

Vzájemná pře se týká údajeného špatného technického provedení stavebního díla (kvůli vadám, například na kanalizaci, ŘSD odmítlo úsek převzít) a taktéž časového skluzu ve výstavbě. (jaz)