V Česku opadl zájem o nakupování ve slevách. Podíl nakoupeného promočního zboží byl menší než v předcházejících dvou letech. Lidé se více řídí kvalitou samotného zboží. Uvedli to zástupci analytické společnosti GfK a Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Po dlouhodobém nárůstu do roku 2015 začal promoční podíl v posledních dvou letech klesat. Zatímco předloni rodiny zaplatily 46,7 procenta výdajů na rychloobrátkovém zboží (potraviny a drogerie) v promočních akcích, loni to bylo už jen 46 procent. V roce 2015 tento podíl dosahoval 46,9 procenta.

Podíl zboží nakupovaného podle letáků je ve srovnáním s dalšími zeměmi Evropy stále vysoký, z uvedených důvodů nicméně „slevová mánie“ mezi zákazníky poněkud opadá.

Stále větší význam má kvalita potravin. Koncem roku 2017 si už 20 procent zákazníků vybíralo prodejnu potravin podle kvality výrobků – dvakrát víc než o pět let dříve.

Lidé se také více pídí po potravinách českého původu. Podle studie je tuzemský původ potravin důležitý například již pro 64 procent vysokoškoláků.

Dalším trendem posledních let je, že v Česku klesá průměrná frekvence nákupů. Loni jich bylo průměrně 337, což je o dva provedené nákupy méně než v roce 2016. Naopak stouply výdaje na jeden nákup. Češi utratili v loňském roce za průměrný nákup 241 korun oproti předloňským 228 korunám.

(jaz)