Některá německá města mohou zakazovat vjezd naftových aut. Rozhodl tak spolkový správní soud v Lipsku. Zákazy by se neměly týkat dieselů splňujících normu Euro 6, všech ostatních ale ano. Důvodem je opatření ke zlepšení čistoty ovzduší.

První zákazy jízdy by podle ochránců životního prostředí z organizace Deutsche Umwelthilfe, která případ iniciovala, mohly přijít už letos. Týkat se do budoucna mohou až několika desítek měst, zákazy budou zřejmě časově i místně omezené.

V letošním roce by se podle organizace měly zákazy jízdy týkat aut normy Euro 4 a starších. Pro auta normy Euro 5 mají přijít příští rok.

Spolkový správní soud projednával dva případy, v nichž soudy nižší instance nařídily Severnímu Porýní-Vestfálsku a Bádensku-Württembersku, aby upravily plány čistoty ovzduší pro Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tato města co nejrychleji začala dodržovat hraniční hodnoty pro oxid dusičitý (NO2). Soud ve Stuttgartu přitom konstatoval, že zákazy jízdy naftových aut jsou nejefektivnějším opatřením ke zlepšení čistoty ovzduší a je k nim možné přistoupit bez dalších legislativních změn už nyní.

S tím vyslovil souhlas i německý nejvyšší správní soud, když dovolání týkající se dvojice měst odmítl.

Dopady verdiktu mohou být dramatické a nemusejí se týkat jen většiny ze zhruba 15 milionů dieselových osobních aut v Německu – normu Euro 6 jich splňují necelé tři miliony. Pozorovatelé očekávají, že rozsudek bude mít vliv i na Českou republiku, kam může směřovat řada starších naftových aut z Německa, které nyní zřejmě výrazně ztratí na ceně.

Zákazy jízdy některých dieselových aut v Německu hrozí proto, že ve zhruba 40 německých městech jsou dlouhodobě překračovány hraniční hodnoty oxidů dusíku. Kromě Stuttgartu a Düsseldorfu se o zákazu hovoří i v dalších městech jako je Mnichov, Berlín nebo Kolín nad Rýnem, které jsou nejvíce znečištěny.

Zakázat naftové motory chtějí i další evropská města. Například Paříž, Madrid nebo Atény.

(jaz)