Předváděcích akcí v Česku loni ubylo. Tzv. „Šmejdům“ loni uložila Česká obchodní inspekce (ČOI) 72 pokut v celkové hodnotě 22,2 milionu korun. To je o 7,5 milionu meziročně méně. Provozovatelé akcí se přesouvají na internet nebo do nabídek po telefonu.
Inspekce v loňském roce zjistila porušení zákona u 29 procent všech kontrolovaných předváděcích akcí, v roce 2016 to bylo 76 procent.
Nejvyšší pokuty v celkové výši devět milionů korun loni dostala společnost BNM-Medical Czech. Organizátoři akcí většinou nedodrželi povinnost řádně pořádání akcí ohlásit. Firmě Worm inspekce uložila sankce v celkové výši 4,3 milionu korun, převážně za nekalé obchodní praktiky.
Česká obchodní inspekce uskutečnila v roce 2017 celkem 107 kontrol.
Ve 25 případech inspekce při kontrolách zjistila, že organizátor prodejní akci dopředu nenahlásil, v osmi případech bylo použita některá z forem nekalých obchodních praktik. Ve 12 případech pak pozvánka neobsahovala časový harmonogram akce.
To, že klesá počet tradičních předváděcích akcí, je podle inspekce patrné i z počtu stížností spotřebitelů, kterých inspekce dostala předloni 281, v roce 2017 pouze 51.
(jaz)