Eurokomisařka Věra Jourová naléhá na provozovatele sociálních sítí Facebook a Twitter. Pokud firmy neurychlí snahu sladit uživatelské podmínky s evropskou právní úpravou o ochraně spotřebitelů, hrozí jim sankce. Dosavadní úpravy jsou podle Jourové stále nedostatečné. 

Provozovatelé služeb Facebook, Twitter a Google+ představili změny svých pravidel, které měly odpovědět na požadavek Bruselu v návaznosti na četné stížnosti obětí podvodů na sociálních sítích. Podle Evropské komise (EK) však opatření Facebooku a Twitteru „řeší pouze částečně důležité otázky“.

Nedostatky prý neodstranil zejména Twitter, naopak sociální síť Google+ navrhla změny, které se zdají být v souladu s unijními požadavky.

„Předpisy EU pro ochranu spotřebitele by měly být dodržovány, a pokud tak společnosti nečiní, měly by je postihnout sankce,“ uvedla v prohlášení Jourová.

Podle ní je nepřijatelné, že proces úpravy stále není ukončen a trvá tak dlouho.

Používání sociálních médií pro reklamu a obchodní aktivity podle Jourové znamená, že se musejí podřídit stejným pravidlům jako poskytovatelé služeb mimo internetovou sféru.

Evropské instituce podle agentury Reuters stupňují tlak na internetové podniky, přesto komise také chválila.

Konkrétně nová opatření, která umožní spotřebitelům ze zemí EU odstoupit od obchodů uzavřených online či podávat stížnosti v Evropě a nikoli v Kalifornii, kde dotyčné společnosti sídlí. Podniky podle EK mimo jiné souhlasily také se změnou pasáže smluvních podmínek, která je zbavuje povinnosti identifikovat komerční a placená sdělení.

(jaz)