Světoznámý tradiční deník The Guardian se úspěšně vypořádává s nástrahami placené distribuce v internetovém věku. Na rozdíl od Financial Times, jejichž obsah je přístupný pouze předplatitelům (psali jsme zde), zůstává veškerý obsah The Guardian volně přístupný všem uživatelům internetu.
I když se jedná o krajně rizikovou strategii, která noviny směřovala k bankrotu, kombinací úspor a dalších opatření se The Guardian snad vrací k ziskovému hospodaření.
The Guardian, vychází už od roku 1821 (do roku 1959 pod názvem Manchester Guardian) a jedná se o tradiční deník britské levice.
Poprvé na sebe noviny celosvětově upozornily krátce po bolševickém převratu v Rusku, kdy jim Lenin zaslal kopie tajných smluv mezi spojenci Trojdohody z carského diplomatického archivu a které noviny začaly otiskovat od 12. 12. 1917. Netřeba zdůrazňovat, že tím dostali Británii a Francii uprostřed první světové války do velmi nepříjemné situace.
Současný The Guardian je celosvětově známý a čtený a má pověst nekompromisně levicového, ale kvalitního média. Většina si možná pamatuje malou roli novináře Guardianu z filmu Bournovo ultimátum, který je hned na začátku filmu zastřelen na nádraží Waterloo.
Udržet si celosvětovou proslulost ale něco stojí. V lednu 2016 bylo oznámeno, že nadační fond Guardian Media Group (GMG), který má zajišťovat finanční nezávislost deníku utratil jen za půl roku 100 milionů liber (asi 3 miliardy korun).
Nový generální ředitel David Pemsel novinám naordinoval nemilosrdný úsporný program a celkové náklady snížil o 20 % a propustil asi 400 zaměstnanců z 1 500.
Poslední úspory se odehrály minulý týden, kdy The Guardian změnil formát své tištěné verze ze standardního evropského na menší formát britských tabloidů, aby dosáhl další úspory několika milionů liber snížením nákladů na tisk. Ale do dnešního dne je celý obsah deníku stále v plném rozsahu přístupný na internetu zdarma.
Namísto toho, aby deník zavedl předplatné, nabízí svým online čtenářům, aby dobrovolně přispěli částkou podle svého vlastního uvážení. Taková výzva se objevuje na konci každého článku.
Nyní má The Guardian asi 600 tisíc takových přispěvatelů a peníze z jejich příspěvků spolu s 200 tisíci předplatitelů tištěné verze už překonává výnosy z reklamy.
Rostoucí příjmy a klesající náklady znamenají snížení obrovských ztrát a The Guardian by měl v letošním finančním roce skončit se ztrátou menší než 25 milionů liber. V následujícím roce by měl už dosáhnout na vyrovnané hospodaření. (mar)