Financial Times (na snímku sídlo deníku) jsou se svým bezmála 1 milionem předplatitelů pevně chráněny před turbulencemi a mohou se plně soustředit na poskytování kvalitního obsahu.

Deník Financial Times oznámil, že v roce 2017 už dosáhl více než 900 tisíc předplatitelů. Zaznamenal tak oproti konci roku 2015 nárůst o 120 tisíc nových čtenářů, kteří jsou ochotni platit za přístup na web nebo za tištěnou verzi deníku.

Kompletní obsah Financial Times je dostupný pouze předplatitelům a zdarma jsou dostupné pouze titulky na hlavní straně.

Financial Times uzavřely svůj obsah pro neplatící veřejnost už v roce 2002. V té době bylo takové rozhodnutí označováno za velkou chybu, protože převládal názor, že lidé chtějí na internetu všechno zdarma a že maximálně je možné vybírat peníze za prémiové služby.

Odvážné rozhodnutí vynikne, když uvážíme, že plný přístup k článkům na webu Financial Times stojí 10 EUR na týden, tj. asi 12,5 tisíce Kč na rok. Čas ovšem prokázal, že rozhodnutí obsah zpoplatnit bylo správné.

Noviny, které mají obsah pro čtenáře přístupný zdarma, spoléhají na příjmy z reklamy. Zde ale musí čelit stále většímu tlaku Facebooku a Googlu. V USA už obě firmy vytvořily faktický duopol, který kontroluje 73 % veškerých příjmů z digitální reklamy.

Noviny se tak musí stále více a více přizpůsobovat obchodním postupům Googlu a především Facebooku a snažit se zasáhnout pozornost čtenářů chytlavými a bombastickými titulky, které přitáhnou pozornost čtenářů zvyklých na internet chodit jen přes rozcestí největšího světového vyhledávače a největší sociální sítě.

Je zřejmé, že úroveň novinářské práce takovým získáváním pozornosti trpí.

A pokud Facebook například naznačí, že preferuje v příspěvcích krátká videa, elektronické verze novin se musí přizpůsobit a umístí na svých stránkách pár šotů, i když vlastně nemají co říci nebo takový způsob sdělení nevyhovuje jejich zaměření.

Příkladem je aplikace Upworthty, zaměřená na šíření virálních videí. Díky svým na Facebook zaměřeným titulkům se stala nejrychleji rostoucí zpravodajskou platformou v roce 2013. Poté ale Facebook změnil svůj algoritmus a začal za umístění upozornění na zprávy vybírat peníze a významně omezovat počet upozornění na virální videa.

Počet uživatelů aplikace Upworthy během dalšího roku klesl na polovinu.

Financial Times jsou se svým bezmála jedním milionem předplatitelů pevně chráněny před podobnými turbulencemi a mohou se plně soustředit na poskytování kvalitního obsahu.

Mediální scéna na internetu se neustále mění a je těžké odhadovat, jaký bude další vývoj. Možná dojde k určitě spolupráci mezi technologickými giganty a novinami, které jsou přístupné pouze za poplatek. Google už pro umístění článku ve výsledcích vyhledávání nevyžaduje, aby obsah na vyhledané stránce byl k dispozici zdarma.

A Facebook chystá vlastní předplatitelskou platformu pro zpravodajské články… (mar)