Evropská unie nezavede povinné kvóty na elektromobily. Brusel však chce, aby všechna nová osobní auta a dodávky v roce 2030 měly nižší emise CO2 až o 30 % než v roce 2021 – cíl tak už nebude definován v absolutní hodnotě CO2 na kilometr. Součástí návrhu Evropské komise jsou také pobídky, které by měly evropské výrobce automobilů posunout k větší výrobě bezuhlíkových či nízkouhlíkových aut, především elektromobilů.
„Sada návrhů nastavuje pro evropské výrobce podmínky tak, aby světový energetický přechod vedli a nebyli ve vleku ostatních. Pobídne je k výrobě nejlepších, nejčistších a konkurenceschopných aut,“ uvedl místopředseda EK pro energetickou unii Maroš Šefčovič.
Zdůraznil, že auta byla v Evropě vynalezena a nyní je podle něj čas na to, udělat to znovu. Komise varovala, že by evropské automobilky mohly o své světové prvenství snadno přijít v souboji s firmami z USA, Japonska, Jižní Koreje nebo Číny, a to právě v segmentu nízkoemisních vozů.
Například Čína zavedla výrobcům kvóty na tato auta od roku 2019, některé státy v USA také zavádějí příslušné regulační rámce.
Návrh je součástí snah komise zajistit splnění celkového cíle zredukovat emise skleníkových plynů v EU do roku 2030 nejméně o 40 procent, jak se unie zavázala v Pařížské klimatické dohodě.
Komise přišla s návrhem předpokládajícím, že průměrné emise v EU nově registrovaných osobních a dodávkových automobilů budou muset být v roce 2025 o 15 procent a v roce 2030 o 30 procent nižší ve srovnání s rokem 2021. Cíl tak už nebude definován v absolutní hodnotě CO2 na kilometr.
Cíl ovšem bude mezi výrobce rozdělen na základě testů emisí všech nových aut a dodávkových aut v jejich flotile. Tato měření navíc budou založena na přesnější metodě označované zkratkou WLTP. Pokud výrobce emisní cíl přesáhne, může od komise dostat pokutu.
Naopak výrobci, kteří dosáhnou vyššího podílu bezemisních či nízkoemisních aut, než je 15, respektive 30 procent, budou „odměněni“ méně přísným celkovým cílem snižování emisí CO2.
Kritika ze všech stran
Podle ochránců životního prostředí je ale plán málo ambiciózní, podle automobilek zase příliš přísný. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) zkritizovalo skutečnost, že EK navrhuje přísnější požadavky na emise už na rok 2025.
„Neposkytuje to dost času k uskutečnění technických a designových změn u automobilů,“ uvedlo ACEA ve svém vyjádření.
Stanovené cíle prý bude obtížné splnit, navíc budou evropské automobilky znevýhodněny oproti zahraniční konkurenci.
„Kvóta na elektromobily“ nebo na vozy jezdící na vodík jako taková ale v návrhu není. Cílem je, aby výrobci postupně přešli od konvenčních motorů k elektromobilům, ovšem při zajištění dostatečného času na vzdělání zaměstnanců.
Komise předpokládá, že zvýšené náklady na ekologičtější automobily budou dostatečně vyváženy úsporami na palivu při jejich používání. V roce 2025 by měla být u nově pořízeného vozu úspora asi 600 eur (téměř 16 tisíc korun), v roce 2030 pak asi 1500 eur (téměř 40 tisíc) a platit to má i pro auta koupená z druhé ruky.
Přesto by tento vývoj neměl vést ke konci osobních aut se spalovacími motory. Podle komise bude takový motor mít v roce 2030 v EU stále asi 80 procent automobilů.
(pel)