Praha chce zastřešit Spořilovskou ulici, přes kterou se valí kamiony. Pražští radní stát proto požádali o 4 miliardy korun. Obyvatele z okolí komunikace, kterou využívají kamióny jako spojnici mezi dálnicí D1 a D11, trápí dlouhodobě smog a hluk. Praha, která by podle radnice měla být příjemcem dotace, hodlá kvůli nedostavěnému okruhu zakázat do města vjezd kamiónů.
„Pro realizaci těchto opatření vás zdvořile žádáme o dotaci ve výši čtyři miliardy korun hlavnímu městu Praze, které má výstavbu zastřešení Spořilovské spojky v kompetenci,” napsal starosta Petr Štěpánek (SZ/Trojkoalice) premiérovi Bohuslavu Sobotkovi (ČSSD).
Takzvané těžké zakrytí Spořilovské, o němž se hovoří již několik let, by se týkalo úseku dlouhého 1100 metrů.
Nad zastřešenou tunelovou částí plánuje radnice nový park o výměře zhruba čtyř hektarů a nová sportoviště. Zakrytím se podle Prahy 4 zlepší hluková a emisní situace v okolí – dlouhodobě jsou tu překračovány emisní limity.
Na zvýšený hluk a emise si obyvatelé Spořilova stěžují od zprovoznění Pražského okruhu mezi dálnicemi D1 a D5 v roce 2010, kdy začal platit zákaz vjezdu kamiónů na Jižní spojku mezi Smíchovem a Krčí.
Kamióny tak jezdí z Pražského okruhu ve směru na Hradec Králové po D1 a následně po Spořilovské, ze které se vracejí na Jižní spojku. Situaci by měla zlepšit dostavba Pražského okruhu mezi D1 a hradeckou dálnicí. Ta je však v nedohlednu.
Hlavní město ve snaze dosáhnout uspíšení výstavby hodlá zakázat vjezd kamiónů nad 12 metrů délky.
(pel)