Sněmovna Uberu nepomohla, poslanci schválili přísnější postihy. Řidičům hrozí pokuta až 100 tisíc korun.

UBER má v Česku smůlu, poslanci službu radikálně zregulovali. Sněmovna schválila přísnější postihy za nelegální taxislužbu a posiluje pravomoci obcí při stanovování podmínek pro její výkon. Pozměňovací návrh, který měl pomoci alternativním taxislužbám typu UBER, poslanci nepřijali.

Podle tiskové mluvčí UBERU pro ČR a Slovensko Miroslavy Jozové je zákon v této podobě zklamáním. Nezohledňuje totiž nové nové digitální technologie a bere v potaz pouze tradiční služby osobní smluvní přepravy.

„Jsme přesvědčeni, že tímto krokem přicházíme o možnost změny, která by přinášela výhody v první řadě lidem. Dále budeme poskytovat tu nejlepší službu více než 177 tisícům uživatelům aplikace a pokračovat v dialogu s příslušnými úřady na vývoji moderní osobní přepravy na jedno kliknutí,“ uvedla Jozová.

Poslanec ČSSD Václav Zemek neúspěšně navrhoval, aby u vozidel, která nemají taxametr, mohl místo dosavadní papírové smlouvy sloužit jako alternativní doklad záznam v mobilní aplikaci. S tímto návrhem nesouhlasil již při projednávání v hospodářském výboru ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

O způsobilost šoféra taxislužby bude moci řidič podle schválené novely přijít hned po prvním závažném přestupku, jako je například předražování jízdného, nebo nepoužití taxametru.

Kontrola se bude moci uskutečnit v cizím jazyce a je možné z ní pořizovat audio i videozáznam bez vědomí kontrolovaného řidiče.

Řidiči, kteří nemají oprávnění řidiče taxislužby, ani tuto činnost nevykonávají legálně pro určitého dopravce, mohou být postiženi pokutou až 100 000 Kč.

Posílení pravomocí obcí

Návrh také posiluje práva obcí při stanovování podmínek pro provozování taxislužby. Obce budou mít pravomoc prostřednictvím vyhlášky požadovat po taxikářích zkoušku z místopisu nebo obsluhy taxametru.

Budou moci také stanovit zvláštní požadavky na vozidla taxislužby, například pokud jde o rozměry vozidla nebo plnění emisní úrovně. Tyto požadavky nesmí zvýhodňovat výrobce, typ vozidla nebo tovární značku.

Kromě taxislužby se novela týká veřejné linkové dopravy, jde například o ochranu linek provozovaných v rámci veřejné služby proti komerčním linkám.

Umožní nevydat licenci dopravci komerční linky, který by chtěl provozovat komerční dopravu v trase a čase objednaného veřejného spojení, a tím snižoval tržby dopravy spoje objednaného v závazku veřejné dopravy.

(pel)