ÚJV Řež ve spolupráci s VŠCHT vyvinul Power-box 180W, přenosný zdroj energie s vodíkovým palivovým článkem.

Vodíková baterie z dílny ÚJV Řež a VŠCHT chce konkurovat dieselagregátům v krizových situacích, kdy nefunguje přenosová síť. ÚJV Řež ve spolupráci s VŠCHT vyvinul Power-box 180W, přenosný zdroj energie s vodíkovým palivovým článkem. 

Bezemisní, tiché zařízení napojené na externí zásobník vodíku je určeno k napájení spotřebičů v místech, kde elektrická síť zkolabovala, nebo tam, kde žádná není. Uplatnění by mohl Power-box nalézt především v armádě a ve složkách integrovaného záchranného systému.

ÚJV Řež, dceřiná společnost Skupiny ČEZ, a Vysoká škola chemicko-technologická (VŠCHT) představili výsledek své 2,5leté spolupráce: decentralizovaný zdroj napájení s vodíkovým palivovým článkem Power-box 180W. Lehce přenositelný přístroj chtějí v první řadě nabídnout k využití armádě a složkám integrovaného záchranného systému.

Hlavní výhodou tohoto systému jsou nulové emise. Jediným odpadním produktem je vodní pára, Power-box tedy lze bez problémů provozovat v interiéru, např. pro napájení medicínských přístrojů při transportu raněných, v polních nemocnicích, ale třeba i v mobilních laboratořích,“ uvedl Aleš Doucek, vedoucí oddělení vodíkových technologií ÚJV Řež.

Díky speciálnímu systému pro úpravu vstupního vzduchu může Power-box fungovat i v silně znečištěném prostředí bez dopadů na jeho životnost a odolnost.

„Vyvinuli jsme komplexní filtr prachových částic i katalytických jedů, jako jsou sloučeniny síry, oxid uhelnatý a některé organické látky. Měl by zachytit až 90 % zplodin škodlivých pro palivový článek,“ vysvětlil Jakub Mališ z VŠCHT.

Power-box umístěný v přenositelném kufříku napájí externě připojená tlaková lahev s vodíkem. Kromě palivového článku, který slouží jako zdroj energie, obsahuje také akumulátory pro vykrytí výkyvů ve spotřebě. Tím se odlišuje od většiny podobných zařízení momentálně dostupných na trhu.

Při nenadálém propadu v odběru tak nespotřebovanou energii uloží do LiFePO baterií, než se palivový článek přizpůsobí nižší spotřebě.

Díky akumulátorům je také možné měnit vodíkový zásobník během provozu. Nejmenší litrová tlaková lahev s vodíkem vydrží na 4 až 5 hodin provozu. Svazky velkých 50litrových lahví pak umožní i několikaměsíční provoz.

ÚJV Řež nyní plánuje funkční vzorek Power-boxu podrobit náročnému testování. Souběžně začíná vyjednávat s potenciálními zájemci o produkt a také s možnými výrobními partnery. Zhruba do dvou let by měl být hotový prototyp pro uvedení na trh.

Plánují se dvě verze: typ Standard by se mohl uplatnit například v nemocnicích, pro napájení komunikačních a monitorovacích zařízení, nebo pro dobíjení akumulátorů v karavanech či jachtách.

Typ Extreme je určený do krizových situací, například pro terénní opravy elektrických a telekomunikačních sítí nebo může sloužit jako záložní zdroj v podzemních pracovištích a dolech či v energetických provozech. Impulsem k jeho vzniku byla ostatně havárie japonské jaderné elektrárny ve Fukušimě, kdy se jako jedno ze slabých míst při organizaci záchranných prací ukázala nemožnost dobíjet vysílačky a telefony kvůli rozsáhlému výpadku sítí v dané oblasti.

 

Technické parametry Power-box 180W 

Power-box 180W Standard

Power-box 180W Extreme

Dlouhodobý výkon

180 W

180 W

Krátkodobý výkon

650 W (3 min)

400 W (5 min)

Špičkový výkon

1 kW (3 s)

700 W (3 s)

Jmenovité výstupní napětí

24 V

24 V

Výstup

Konektor pro autozapalovač,

4 mm zdířky,

4x USB

šroubovací svorky,

4X USB

Provozní teplota

5 – 55°C

-20 – 55°C

Palivo

H2 (99,95 %)

H2 (99,95 %)

Rozměry

500 x 395 x 215

607 x 475 x 275

Hmotnost

9,9 kg

14,3 kg

Krytí (skladování/provoz)

IP54/IP52

IP67/IP63