Na připravovanou školní inkluzi chybí dostatek peněz. V rozpočtu se hledá potřebných 400 milionů korun. Vláda peníze navíc pro podpůrná opatření do škol původně zamítla. Dětem je přitom zaručuje zákon o inkluzi, který platí od minulého školního roku a má podpořit společné vzdělávání dětí s různými poruchami učení, fyzickým či lehkým mentálním postižením v běžných školách.
Od září ve školách opět přibude asistentů či pomůcek pro handicapované žáky či mimořádně talentované žáky, peníze na ně ale chybí. Vláda minulý týden peníze navíc na podpůrná opatření do škol neschválila.
Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) u jednání vlády nebyla, protože v tu dobu hájila kariérní řád pro učitele v Senátu.
„Každé ministerstvo mělo nějaký požadavek navíc, celkem jich bylo za 100 miliard korun. Kdybychom je všechny uznali, nebyl by schodek rozpočtu 50, ale 150 miliard,“ vysvětloval zamítnutí mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec.
Proti bylo také ministerstvo pro místní rozvoj. To argumentovalo tím, že se peníze dají získat z evropských fondů.
Když si teď Valachová řekla o 400 milionů, uspěla. Při opakovaném projednávání vláda uložila ministrovi financí Ivanu Pilnému (ANO), aby potřebné peníze v rozpočtu na letošní rok našel nejpozději do července.
„Zákonné nároky dětí jsou mandatorní výdaje. Vláda je musí zafinancovat,“ prohlásila ministryně.
Systém je podfinancovaný
Zákon garantuje podporu dětem s handicapem či mimořádným nadáním, pokud jim ji doporučí psycholog či jiný odborník při vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně nebo ve speciálně pedagogickém centru.
Ministerstvo počítalo s tím, že se vyšetření rozloží do dvou let, během nichž se má novinka zavádět. Jenže rodiče i děti měli o podporu velký zájem a rychle naplnili školská pracoviště. Ta mezi ně rozdělila velké množství pomůcek či asistentů, na které teď chybí peníze.
„Je logické, že školy i rodiče chtěli dětem zajistit pomoc co nejdříve. Dokazuje to, jak byl systém dosud podfinancovaný,“ řekla Klára Laurenčíková, předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání.
O takzvaném proinkluzivním zákonu se vedly značné diskuse. Kritici v čele s Asociací speciálních pedagogů upozorňovali, že peníze mohou chybět, ministerstvo školství je však uklidňovalo, že prostředky zajistí. Varovali také, že se výuka ve třídách s handicapovanými dětmi zhorší, což se zatím nepotvrdilo. Školy a poradenská zařízení si zase stěžovaly, že je změna nepřipravená, systém nefunguje a přinesl hodně papírování navíc.
(pel)