Češi se nebojí utrácet, růst tržeb v maloobchodě v březnu zrychlil. Lidé kupují i zboží, které nutně nepotřebují.

Češi stále více utrácejí za zboží a výrobky, které nutně nepotřebují. Tržby v maloobchodě v březnu zrychlily meziroční růst na 7,8 procent z únorových 0,6 procenta. Za celé první čtvrtletí tržby stouply bez očištění oproti loňsku o 4,8 procenta. Obuvi a oblečení se prodalo téměř o pětinu více než před rokem. Data vyplynula ze zveřejněných předběžných výsledků Českého statistického úřadu.

Růst tržeb ve srovnání s loňskem zrychlil i po očištění o kalendářní vlivy. V únoru činil očištěný růst 4,9 procenta a v březnu rovných 7 procent. Čtvrtletní očištěný růst dosáhl 5,1 procenta.

Nejvyšší dynamiku růstu si dlouhodobě udržuje internetový a zásilkový prodej, v samotném březnu zde tržby vzrostly o 25,8 %. Vyšší zájem zákazníků zaznamenaly také specializované prodejny nepotravinářského zboží.

Maloobchodní tržby – hlavně v potravinářství – ovlivnilo podle statistiků to, že se loni nakupovalo na Velikonoce již v březnu, kdežto letos až v dubnu.

Maloobchodu se ale dařilo i bez Velikonoc. Oblečení a obuvi se prodalo téměř o pětinu víc než před rokem, jen o něco nižší čísla zaznamenal prodej výrobků pro domácnost. Lidé nakoupili o 16,2 procenta víc počítačů a telefonů, za vybavení pro sport a rekreaci dali o 14,6 procenta více.

Očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly ve srovnání s loňským březnem o 7,1 procenta a bez očištění o 14,3 procenta. Za celé první čtvrtletí stouply tržby u prodeje a oprav aut s očištěním o 5,3 procenta a bez očištění o 9,7 procenta.

Podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka data ukazují, že se české domácnosti nebojí utrácet.

„Ostatně situace českých domácností je veskrze příznivá. Nezaměstnanost v ČR je nejnižší ze všech zemí Evropské unie a rostoucí příjmy domácností a rychlejší růst mezd u nízkopříjmových skupin obyvatel vytvářejí ideální předpoklady pro další růst tržeb obchodníků v letošním roce,“ uvedl Novák.

(pel)