Zaměstnanci se v Česku v práci nepřetrhnou. Pracovat přesčas prý pro ně není nutností, protože 73 procent svou pracovní agendu zvládne během standardní pracovní doby. Ale téměř 34 procent lidí přiznalo, že stihnout práci ve vymezeném čase je pro ně často velmi náročné.
Výsledky vyplynuly z průzkumu společnosti Hays. Skutečnost, že pracovní doba většině zaměstnanců stačí k tomu, aby zvládli vše, co se od nich očekává, označili autoři průzkumu za překvapivou.
Těm, kteří se bez práce přesčas neobejdou pak ve 40 % stačí méně než pět přesčasových hodin týdně. Do deseti hodin práci navíc věnuje 22 % respondentů.
Více než deset hodin týdně přesčas stráví v praci 7 % oslovených.
„Jako pozitivní trend vnímáme, že pro 61 procent firem je důležitější sledovat odvedenou práci spíše než reálný počet odpracovaných hodin. Necelých 33 procent sleduje oba faktory se stejnou důležitostí,“ podotkli autoři.
Pracovní doba je dlouhá
Z průzkumu dále vyplynulo, že zaměstnanci v ČR pracovním záležitostem nevěnují celou pracovní dobu. Nejčastěji jim ke splnění pracovních úkolů postačuje 70 – 90 procent pracovní doby (takto odpovědělo 35 % respondentů).
Dalších 33 % zaměstnanců je přesvědčeno, že efektivně využije dokonce více než 90 % času.
Naopak, 11 procent lidí uvedlo, že svým pracovním aktivitám věnují méně než polovinu pracovní doby.
Téměř 50 procent lidí uvedlo, že viníkem jejich nižší pracovní efektivity je absence dobře fungujícího vedení firmy se schopností správné motivace.
Peníze jsou motivací
Podle průzkumu považují zaměstnanci za nejlepší ocenění své kvalitní práce dobré finanční ohodnocení. To je motivuje k lepším pracovním výkonům. Vyjádřilo se tak téměř 75 % odpovídajících.
Velmi pozitivně však byla vnímána i pochvala od nadřízeného – o tu stojí 56 % respondentů.
Zaměstnanci by dále v rámci motivace ocenili možnost flexibilní pracovní doby či home office (54 %). Tato odpověď byla nejčastější u zaměstnanců, kteří u současného zaměstnavatele působí déle než 4 roky.
Impulsem jsou také individuální odměny za nadstandardní výkony ve formě poukázek, zážitků a podobně (47 %). (sfr)