Data ČSÚ za měsíc leden a zpřesnění výsledků za prosinec nevykázalo žádný měřitelný efekt, který by se dal připsat vlivu zavedení EET.
Zveřejnění lednových dat statistického úřadu proběhlo bez většího zájmu. Pryč jsou sebe oslavná prohlášení o přínosech zavedení EET a nastavení „rovného“ konkurenčního prostředí.
Ministerstvo financí ani Andrej Babiš už ani neopakují své předimenzované výroky o 100% nárůstu tržeb díky zavedení EET. A v tichosti přešli i svůj slib zjistit, kde byl důvod rozporu mezi daty statistického úřadu a interními daty ministerstva, která údajně prokazovala 100% nárůst.
Z posledních dat zveřejněných ČSÚ vyplývá, že výsledky maloobchodu celkem vykazují za leden 2017 ve srovnání s lednem předchozího roku ve stálých cenách nárůst o 7,7 %.
Obor pohostinství a ubytování, kde byla zavedena EET už k začátku prosince 2016, vzrostl celkem o 9,1 %.
Při klesající nezaměstnanosti a růstu reálných příjmů obyvatelstva je to celkem očekávaný výsledek. Jen těžko lze v tomto případě hovořit o zázračném či neobvyklém nárůstu.
Skutečně prudký nárůst v lednu 2017 však zaznamenala oblast maloobchodu prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby, která meziročně vzrostla o 27,4 %. E-shopy jak známo, na své zregulování skrze EET ještě čekají a přesto už nyní rostou třikrát rychleji než maloobchod celkem…
Patrný je ale vliv EET ve vývoji tržeb v běžných cenách, který jasně ukazuje na zdražování.
Celkové tržby maloobchodu v běžných cenách v lednu meziročně vzrostly o 10 procent, ale v oblasti pohostinství a ubytovaní činil nárůst 18,1 %. Také se jedná o očekávaný vývoj…
Desítky tisíc elektronických pokladen a souvisejících nákladů musel někdo zaplatit. A jako obvykle to byli a budou prostí občané, kteří se postupně složí na financování nového, zcela neproduktivního oboru ekonomiky zabývajícího se dodávkou, provozem a servisem systému EET.
Navíc si k tomu ještě přibereme financování nových úředníků, kteří se budou výstupy ze systému EET zabývat, vyhodnocovat je a rozdávat pokuty za nedostatky.
A to vše ve jménu dosažení jakéhosi imaginárního nastavení rovných podmínek mezi podnikateli, které nám přinese statisticky nezachytitelný nárůst tržeb oficiální ekonomiky…
Zatím vidíme reálný dopad výsledků zavedení EET pouze v takzvané 1. vlně.
Bohužel českou ekonomiku čekají ještě další tři. Druhá vlna byla spuštěna k 1. březnu a zahrnuje celý maloobchod a velkoobchod. Ano, bude hůř. (mar)
Zpráva ČSÚ z 15. 3. 2017:
Tržby v maloobchodě rostly díky prodeji nepotravinářského zboží
Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy vzrostly v lednu reálně meziměsíčně o 1,0 %. Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 3,3 %, bez očištění o 5,6 %.
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel (CZ-NACE 47) po očištění o sezónní vlivy zvýšily v lednu reálně o 1,0 %. Tržby za potraviny vzrostly o 2,2 %, nepotravinářské zboží o 1,3 %, naopak za pohonné hmoty klesly o 1,1 %.
Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 3,3 %, přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 5,8 % a pohonné hmoty o 4,7 %, naopak za potraviny klesly o 0,4 %. Vývoj tržeb byl ovlivněn rozdílným počtem pracovních dní, kterých bylo v lednu 2017 o dva více než ve stejném měsíci 2016.
Meziročně se maloobchodní tržby bez očištění zvýšily o 5,6 %, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 9,2 %, pohonné hmoty o 7,5 % a potraviny o 0,1 %.
V podrobnějším členění nejvyšší růst zaznamenal prodej zboží přes internet nebo zásilkovou službu (o 27,4 %) a specializovaný maloobchod s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 15,6 %). Tržby rostly také ve specializovaných prodejnách s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 8,7 %), s oděvy a obuví (o 5,7 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (o 4,3 %) a s výrobky pro domácnost (o 1,2 %).
Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby zvýšily o 6,0 %, naopak v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin klesly o 0,3 %.
Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 102,3 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Naopak ceny klesly v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením a s potřebami pro domácnost.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) vzrostly reálně meziměsíčně o 1,3 % a očištěné o kalendářní vlivy se zvýšily meziročně o 5,1 %. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 12,0 %, v tom za opravy o 20,0 % a za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 10,4 %.