Situace kolem rozšíření letiště ve středočeských Vodochodech u Prahy je nejasná. NSS rozhodl ve prospěch Penty a zrušil stížnost MŽP na rozšíření letiště. Před tím však jiný soud zrušil ochranné pásmo kolem letiště a nahrál tak postiženým obcím.

Situace kolem rozšíření letiště ve středočeských Vodochodech, které patří skupině Penta, je nejasná. Nejvyšší správní soud rozhodl ve prospěch Penty a zrušil stížnost MŽP na rozšíření letiště. Před tím však Městský soud zrušil ochranné pásmo kolem letiště a nahrál tak obcím, které se projektem rozšiřování Letiště Vodochody cítí poškozeny.

Modernizace letiště ve středočeských Vodochodech, respektive jeho přeměna na velké mezinárodní letiště, je projektem investiční skupiny Penta. Po svém rozšíření se má stát nízkonákladovou konkurencí pražského letiště v Ruzyni.

„Vodochody“ by pak měly ročně odbavovat asi 17 tisíc letadel.

NSS nahrál Pentě

Nejnovější rozhodnutí soudu nahrálo ve sporu s dotčenými obcemi investiční skupině Penta. Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost ministerstva životního prostředí proti rozsudku, který umožňuje rozšíření Letiště Vodochody.

To podle investora umožní pokračovat v projektu .

„Přípravy na rozšíření letiště tak pokračují,“ prohlásil mluvčí skupiny Penta Ivo Mravinac.

Ministerstvo životního prostředí loni rozhodlo, že znovu projedná posudek vlivu na životní prostředí pro rozšíření letiště, který v roce 2014 zrušilo pro údajné chyby. Posudek však stále nedodalo.

„Rozsudek Nejvyššího správního soudu je povzbudivým vítězstvím,“ komentoval situaci ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur.

Boj s „úřední mašinérií“ však podle něho nekončí. Ministerstvo životního prostředí prý nehodlá postupovat podle platných zákonů a nadále nezákonně bráni dokončení záměru na rozšíření Letiště Vodochody.

Ministerstvo se u soudu pokoušelo zvrátit své vlastní dávné rozhodnutí. Původně totiž v roce 2013 vydalo kladný posudek EIA, který umožnil začít s přípravou přestavby vodochodského letiště.

Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali 40 podnětů, začalo MŽP své stanovisko v roce 2014 prověřovat.

Nakonec jej zrušilo s tím, že obsahovalo procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci.

Letiště Vodochody poté u soudu napadlo rozhodnutí MŽP o zrušení EIA.

Městský soud v Praze se nejprve odmítl případem zabývat, Nejvyšší správní soud mu to ale nařídil.

Městský soud pak odvolal, co ministerstvo odvolalo. Proti tomu podaly kasační stížnost jak obce, tak MŽP.

Stop Letišti Vodochody: projekt nemá zelenou

Představitel iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice Martin Kupka (ODS) v reakci zpochybnil, že by rozhodnutí NSS znamenalo vítězství projektu na rozšíření letiště.

„Neznamená to rozhodně, že by teď měl projekt zelenou. Opačné rozhodnutí by ale vedlo k jeho definitivnímu zastavení,“ uvedl Kupka.

„Zejména pan Kačur interpretuje cokoli jako vítězství. Dává tak mimo jiné najevo svůj přezíravý postoj vůči všem obcím a městům,“ podotkl dále.

Kupka současně odmítl, že by obce ve sporu o projekt rozšíření letiště nyní prohrávaly.

„Není to samozřejmě vítězství, ale hovořit o prohře v první pětině cesty by byl nesmysl,“ reagoval Kupka, podle kterého nyní obce budou nadále záměru oponovat a předkládat věcné a odborné argumenty.

Zrušení ochranného pásma

Nedávné rozhodnutí jiného soudu však ve sporu o letiště naopak nahrálo dotčeným obcím.

Městský soud v Praze v únoru letošního roku zrušil ochranné hlukové pásmo kolem stávajícího letiště ve Vodochodech.

Ochranné hlukové pásmo kolem letiště vyhlásil Ústav civilního letectví (ÚCL) loni v listopadu. Obce v okolí letiště podaly na rozhodnutí ÚCL žalobu. Soud nyní této žalobě vyhověl. Ochranné pásmo kolem letiště se tím ruší.

Ochranné pásmo vymezovalo území, na kterém bylo obcím a občanům zakázáno stavět či dokonce jen rekonstruovat soukromé domy, které se v pásmu nacházejí.

Starosta obce Líbeznice Martin Kupka k tomu uvedl, že soud dal za pravdu výhradám obcí k postupu Úřadu pro civilní letectví.

„Jeho (ÚCL, pozn. redakce) rozhodnutí mělo opravdu řadu vážných nedostatků. Vyhlášení ochranného pásma by bývalo znamenalo výrazné omezení pro vlastníky nemovitostí a také snížení jejich hodnoty,“ uvedl Kupka, který je jedním z mluvčích iniciativy Stop Letišti Vodochody.

Verdiktem Městského soudu se podle Kupky „cesta k rozšíření letiště nepochybně přinejmenším o několik let prodlužuje“.

„Rozhodnutí soudu zasadilo projektu rozšíření letiště ve Vodochodech těžkou ránu. Navíc musí investor nezbytně projít notifikací původního rozhodnutí EIA. I v této fázi se může celý záměr na dlouhou nebo dokonce natrvalo zadrhnout,“ zdůraznil Kupka. (sfr)

Více o tématu čtěte zde:

Starosta Kupka: Letiště Vodochody dostalo těžkou ránu. Jeho rozšíření se oddaluje