Řidiči autobusů v Ústeckém kraji vyhlásili 8. března stávku, veřejná doprava se zastaví na celý den.

Řidiči linkových autobusů v České republice na Mezinárodní den žen 8. března z depa nevyjedou. Přesně o půlnoci vstoupí do celodenní stávky a autobusy v Česku tak nepojedou celých čtyřiadvacet hodin.

Odbory žádají navýšení platů o slibovaných pět až sedm tisíc korun, garantované loňským nařízením vlády.

„Předsednictvo Odborového svazu dopravy vyslovilo zásadní nespokojenost s dosavadní velmi špatnou realizací příslušných nařízení vlády. Dnešním dnem v rámci své celorepublikové působnosti vyhlašuje stávkovou pohotovost,“ uvedl  Luboš Pomajbík, předseda Odborového svazu dopravy.

Stávková pohotovost se týká všech patnáct tisíc členů odborového svazu zaměstnaných v různých profesích v dopravě. Případného protestu by se však účastnili pouze řidiči autobusů, kteří mají na starosti veřejnou dopravu v krajích. Těch je v Česku zhruba jedenáct tisíc.

Potíže s udržením stávajícího rozsahu autobusových linek mohou podle Pomajbíka nastat i tehdy, pokud odbory stávku nevyhlásí. Kvůli nízkým mzdám má totiž mnoho šoférů připravené výpovědi. Odchod tisícovky z nich by podle předáka dopravních odborů způsobil kolaps dopravy na mnoha místech.

Odbory očekávají, že řešení přinese jednání mezi vládou a Asociací krajů a jednání Rady hospodářské a sociální dohody, která se uskuteční 20. února.

„Předsednictvo vyzývá vládu, krajské samosprávy i zaměstnavatele k neprodlené realizaci příslušných nařízení vlády tak, aby bylo skutečně realizováno plánované významné navýšení mezd řidičů autobusů. Po tomto termínu se předsednictvo sejde k zasedání, na kterém rozhodne o dalším postupu Odborového svazu dopravy,“ dodal Pomajbík.

Od začátku roku vláda nařídila zvýšit minimální plat řidiče ze 71,60 korun za hodinu na 98,10 korun. Také jim měl být zvýšen příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun za hodinu na 88 korun. Zcela nový je příplatek 6,60 korun na hodinu za práci v náročném prostředí.

Zvýšení mezd řidičů podle vládního nařízení vyjde kraje na 1,2 miliardy korun, při započtení všech odvodů jde o částku 1,5 miliardy korun. Panují přitom značné rozdíly v přístupu jednotlivých krajů, které autobusovou dopravu objednávají.

Část krajů uvedla, že na zvýšení mezd šoférů peníze má a že je ochotna je dopravcům prostřednictvím uzavření dodatků ke stávajícím smlouvám vyplatit. Zbylé kraje ale chtějí peníze dopravcům poslat poté, co jim náklady na zvýšení mezd vykompenzuje vláda. Ta je zatím v této otázce nejednotná, finanční podporu krajům prosazuje jen ČSSD.

(pel)