Největší česká zakázka v západní Evropě za 10 miliard padla. (Foto: Škoda Transporatation)

Největší česká zakázka v západní Evropě padla. Plzeňská  Škoda Transportation  nedodá do Německa 39 nových vlaků za 10 miliard korun. Vítěz soutěže na provoz příměstských vlaků v okolí Norimberku stáhl nabídku kvůli dlouhým tahanicím a v Bavorsku jezdit nebude.

Společnost National Express Rail vyhrála už loni výběrové řízení na provoz vlaků S-Bahn v okolí Norimberku s nabídkou vozidel od Škody Transportation. Ty vycházely ze současných jednotek RegioPanter.

Pro Škodu by šlo o největší zakázku v historii a také první úspěch v zahraničí s těmito jednotkami. Tyto typy vlaků totiž dosud jezdí pouze pro České dráhy.

Bavorský objednatel Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) vybral jako vítěze National Express už loni na začátku února. Verdikt se ale nelíbil společnosti DB Regio patřící pod státní Deutsche Bahn.

Začala rozhodnutí napadat u soudu a podpis smlouvy se protahoval. Firma použila podobné nástroje, kterými zkouší veřejné soutěže zablokovat v tuzemsku i České dráhy.

National Express byl v létě nakonec ohlášen jako vítěz. Britskému dopravci však nakonec došla trpělivost a svoji nabídku stáhl. Podmínkou totiž bylo, aby dodržel původní termíny smlouvy a nové vlaky začaly jezdit už v roce 2018. To ale s více než rok a půl trvajícími tahanicemi není reálné splnit. Stažení nabídky oznámil BEG na svých webových stránkách.

Zakázka pro National Express by byla průlomem na německých železnicích, poprvé by ji získal soukromý dopravce. DB Regio však ještě nemusí úplně slavit: BEG oznámil, že do konce roku chce rozhodnout o novém výběru. Ve hře tak může být například jen krátkodobé prodloužení smlouvy s DB.

(pel)