Politické strany v Česku vynaloží na kampaně v letošních krajských a senátních volbách zhruba 500 milionů korun. Údaj vyplynul z výzkumu protikorupční organizace Transparency International (TI). Ta monitorovala financování volebních kampaní 309 subjektů v jednotlivých krajích.
TI uvedla, že vedení stran často vůbec nevědí, z jakých zdrojů jejich krajské pobočky získávají prostředky na kampaň.
„Kandidáti se často zdráhají zveřejnit spolupracující PR a reklamní agentury nebo členy svého volebního týmu. Absurdně argumentují obchodním tajemstvím a konkurenčním bojem. Voličům pak říkají, že nemají co tajit,“ prohlásil ředitel Transparency International David Ondráčka.
Poukázal také na to, že transparentní účty stran jsou obvykle vedeny pouze centrálně, aniž by byly odlišeny transakce na kampaň a na běžný provoz.
„Financování stran na nejnižší úrovni je zahaleno hustou mlhou a je otázkou, do jaké míry je centrála strany, i kdyby stokrát chtěla, schopna kontrolovat finance svých místních poboček,“ konstatoval spolupracovník TI Petr Vymětal.
K nejtransparentnějším podle TI patřily kampaně České pirátské strany a Strany zelených.
Velké strany jako ČSSD, ANO 2011 či KDU-ČSL poskytly podle Ondráčky informace spíše z centrál.
„Hodnotíme pouze informační otevřenost kandidátů, nikoliv jejich názory nebo jednání,“ vysvětlil Vymětal. (sfr)