Ministerstva vnitra, dopravy a zemědělství, stejně jako asociace pojišťoven a Nejvyšší státní zastupitelství, nedoporučily vládě ke schválení zákon, kterým měl umožnit cyklistům na vinařských stezkách v omezeném množství konzumaci alkoholu. Vláda se bude novelou zabývat ve středu.
Podle ministerstva dopravy by chystané změny měly negativní vliv na bezpečnost silničního provozu. Cyklista je podle vyjádření úřadu pod vlivem alkoholu nebezpečím nejen sám pro sebe, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu.
„Navržený tolerovatelný obsah alkoholu u řidiče cyklisty ve výši 0,8 promile je stanoven ve zcela neakceptovatelné výši, a to zejména ve vztahu k hladině alkoholu ve výši 1 promile, u které se podle ustálené judikatury považuje řidič za nezpůsobilého jízdy,“ uvedlo ministerstvo pod vedením Dana Ťoka.
Nelze se tedy podle zprávy ztotožnit s názorem předkladatele, že v případě hladiny alkoholu ve výši 0,8 promile je zachována schopnost cyklisty řídit jízdní kolo. Podle ministerstva na každého člověka působí alkohol jinak, i proto nejsou ani samotní cyklisté schopní odhadnout, po jakém množství vypitého alkoholu již promile v jejich krvi překročí povoleno normu.
Ministerstvo vnitra uvedlo, že jen za loňský rok v ČR policie registruje na 4200 dopravních nehod cyklistů. Ti přímo zavinili 783 nehod, téměř třetinu z nich pak zavinil alkohol v krvi cyklisty. Loni zemřelo na silnicích na 70 cyklistů.
„Pokud je argumentováno cyklostezkami ve vinařských regionech, je třeba připomenout, že v řadě případů vedou po pozemní komunikaci, aniž by byly od ní odděleny,“ dodalo vnitro.
Ve středu ale neprojde zřejmě ani snížení pokuty za řízení jízdního kola pod vlivem alkoholu. Nyní je její výše 2500 až 20 tisíc korun, návrh požadoval snížení na maximálně 500 korun. „Taková pokuta by neměla preventivní ani represivní funkci a byla by tedy absolutně neúčinná,“ argumentovalo ministerstvo dopravy.
S vysokými pokutami se podle předkládací zprávy setkávají cyklisté po celé Evropě.
V Itálii, Francii, Chorvatsku, Švýcarsku nebo v Nizozemí je povoleno cestovat na kole s 0,5 promile alkoholu v krvi, nejvyšší povolené množství (0,8 promile) je v Rakousku, jehož vzor měl nový zákon následovat. Jeho překročení je však v sousední zemi přísně potrestáno, a to pokutou od 800 eur výše.
Ani v zemích, které pro jízdu na kole nemají stanovenou žádnou hranici alkoholu v krvi, například ve Velké Británii, Irsku, Dánsku, Finsku, Norsku nebo Švédsku, není cyklista podle ministerstva vnitra pod vlivem alkoholu zcela beztrestný. Řídit kolo je tam povoleno jen tehdy, je-li cyklista ve stavu, který zaručuje bezpečnou jízdu. Pokud kontrola prokáže opak, hrozí například v Irsku postih ve výši až 2000 eur. (hej)