Americká společnost Terrafugia předpokládá spuštění sériové výroby létajícího vozu Transition v roce 2017.

Rok 2017 by měl být zlomový pro průmysl zaměřující se na vývoj létajících automobilů. Jsou o tom přesvědčeni zástupci společností Terrafugia, AeroMobil, PAL-V i Moller International, které pracují na dokončení svých modelů. 

Firmy z celého světa, zabývající se létajícími automobily, očekávají, že za dva roky by se jejich produkty konečně mohly začít prodávat zákazníkům. Otázkou ovšem je, která společnost uvede svůj stroj na trh jako první.

Americká společnost Terrafugia spolupracuje s Massachusettským technologickým institutem, spuštění sériové výroby létajícího vozu Transition očekává také v roce 2017. Od zhruba stovky zájemců již přitom přijala finanční zálohy.

Moller International z Kalifornie je dokonce přesvědčena, že by se její vertikálně vzlétající auta mohla dostat do vzduchu již během následujícího roku.

Také slovenský AeroMobil, vyrábějící stejnojmenný stroj, plánuje jeho dokončení ve stejném roce, a to i přes to, že se nyní potýká s nemalými problémy. Letos 8. května se totiž při zkušebním letu zřítil jeden z jejich prototypů. Ačkoliv se pilot nezranil, chce firma přejít k vývoji jiného modelu.

Nizozemská společnost PAL-V již také začala přijímat objednávky na své automobily, s jejichž dodávkami chce začít na jaře roku 2017. Zájemci by se tak již poměrně brzy mohly projet a proletět v modelu, který svým vzhledem připomíná kombinaci mezi motocyklem a vírníkem, což je stroj podobný vrtulníku.

Moller International z Kalifornie je dokonce přesvědčena, že by se její vertikálně vzlétající auta mohla dostat do vzduchu již během následujícího roku. Agentura amerického ministerstva dopravy FAA (Federal Aviation Administration) ji ale ještě musí vydat příslušná povolení.

Právě řada nejrůznějších omezení v jednotlivých státech na celém světě je hlavní příčinou toho, že létající automobily již dávno nebrázdí oblohu. Vozy musí nejprve projít několikerými testy, aby se prokázala jejich bezpečnost. Nedávná nehoda AeroMobilu přitom potvrdila smysl těchto opatření.

Právě řada nejrůznějších omezení v jednotlivých státech na celém světě je hlavní příčinou toho, že létající automobily již dávno nebrázdí oblohu.

Kromě splnění zmíněných bezpečnostních podmínek brzdí rozvoj strojů také nedostatek financí. Například Paul Moller, zakladatel Moller International řekl, že od roku 1970 investoval do vývoje svých technologií zhruba 200 milionů dolarů (téměř 5 miliard korun).

Výzvu pro společnosti představuje také hledání cílové skupiny zákazníků. AeroMobil chce se svými výrobky proniknout především na luxusní trhy a zaměřit se na bohatší jedince, kteří si mohou koupit nejdražší modely aut nebo jachty.

Ceny létajících automobilů se mají pohybovat okolo částky 300 tisíc dolarů (7,3 milionu korun). Firma PAL-V ale hodlá prodávat i limitovanou edici modelů ze zhruba 500 tisíc euro (13,7 milionu korun).

(red)